פייק-ניוז

אנחנו לא באמריקה ואין פה קמפיינים מתוחכמים של טראמפ וחבורתו, אך עדיין בעידן הרשתות החברתיות הפייק-ניוז הפך לחלק בלתי נפרד מהשיח הציבורי, או לפחות מהניסיון להביא אותם לשם.
היום קל מאוד לכל אחד ללחוץ על המקלדת, אפילו עם אצבע אחת, מבלי להתרגש משגיאות הכתיב והתחביר שהוא משאיר אחריו, שחור על גבי הצג.
היכולת של כל אדם, קטן כגדול, לבן או שחור, להביע את דעתו, למחות, להעיר ואפילו להתבטא בבריונות לשמה, נמצאת על המדף וזמינה לכל.

הבחירות לרשויות המקומיות התאפיינו תמיד בשיח עירני, בוטה שכלל אף חלוקת עלונים ומודעות בעיתונים עלומי שם, צבועות בנגטיב של שחור ואדום.
אבל לפחות הם עברו חשיבה, תכנון, בקרה וכיוונו למטרה מסויימת.
היום, ׳החדשות׳ שיוצר כל פרופיל ברשת, בין אם הוא מזוייף או לא, הופכת עד מהרה לשיח, מבלי להתייחס לעובדות או לשאול שאלות.

גם בבחירות האלה עושים שימוש ללא הפסקה בפייק-ניוז, כי בחירות כמו בבחירות, כל האמצעים כשרים.

 

יואל בר-לב