מחוברים למה שקורא

התצוגה אפשרית דרך הנייד בלבד

פתרון למצוקת הדיור לצעירים? תראו את שכונת ׳מנחם בגין׳ בצפת

כ-300 בתים צמודי קרקע שנמכרו בפחות ממאה אלף ש״ח ל-3 חדרים וגינה // שווים כיום בין 1 ל-2 מיליון ש״ח // מסירת הבתים לרוכשים תוך שנתיים // זה מה שקורה כשהמדינה מכניסה באמת את היד עמוק לכיס או יותר נכון כשראש הממשלה הוא אריק שרון

מצוקת הדיור בארץ לא יורדת מסדר היום הציבורי, במיוחד לזוגות צעירים, שחלום לדירה משלהם, מתרחק כל שנה עוד יותר. ניסיונות המדינה לתוכניות שונות, החל מ״מחיר למשתכן״ ועד להגרלות, לא ממש מעניקים פתרונות נגישים לדיור ולרוב בטווח ביצוע של חמש שנים לפחות.

כשרוצים לבחון פתרונות ממשיים, כדאי לבקר דווקא בצפת, בה הוקמו בטווח של שנים ספורות, 3 שכונות עם כ-600 יחידות דיור, שהעניקו לזוגות צעירים ועולים, פתרונות דיור ברי השגה, זמינים ועם כניסה מהירה, שבמונחים של היום, נשמעים דימיוניים.

צמודי הקרקע בשכונת ׳מנחם בגין׳, והבניה הרוויה ב׳מליבו׳ ו״נוף כנרת״, הם דוגמא, אולי הטובה ביותר, לפתרון משמעותי ובר השגה, למצוקת הדיור ובטח לזוגות הצעירים שמייחלים לשקט נפשי של קורת גג.

שכונת ׳מנחם בגין׳ הוקמה בפתאי הכניסה הצפונית לעיר, כ- 300 יחידות דיור, צמודות קרקע, של כ-70 מ״ר, על כרבע דונם – 3 חדרים וגינה צמודה, שנמסרו שנתיים בלבד (1993) אחרי ההחלטה להקים את השכונה. היתרון הגדול שאפשר את ההקמה המהירה הוא בינוי הבתים מקירות גבס ועץ.

אך היתרון המשמעותי יותר היה ההחלטה באותה תקופה של ראש הממשלה, אריק שרון ז״ל, אשר לא היסס ״להכניס את היד לכיס של המדינה״ ולאפשר לרוכשים לשלם פחות ממאה אלף ש״ח עבור שטח האדמה והבית. החלטת הממשלה הלכה עם זה עד הסוף, כשהיא לא מחייבת את הרוכשים גם בעלויות הפיתוח.

בפועל, זוג צעיר הגיע לחתימה, הפקיד 5,000 ש״ח וקיבל משכנתא עם החזר חודשי של מאות שקלים ומענק בסוף התקופה. כמובן שמי שיכל להרשות לעצמו, רכש את הבית במלוא התשלום, ללא הלוואה.

כמעט 30 שנה אחרי, עלות הבית ב׳מנחם בגין׳, במונחים של היום (לפי השוואה דולרית והצמדה למדד) צריך להיות פחות מחצי מיליון ש״ח. כיום בית כזה נמכר בסביבות מיליון ש״ח. ובתים שהוסיפו קומה נוספת בכמעט 2 מיליון ש״ח.

המחשבה על רכישת ״בתים מעץ״ עוררה את חשדם של לא מעט מזקני צפת ובניה, במיוחד לאור מזג האויר הקיצוני בגליל. אך למרבה הפלא, התברר כי צמודי הקרקע הפכו ללהיט נדלנ״י, עם אפשרות הרחבת הבתים לקומה שניה וביקוש ער במיוחד בשלושת העשורים מאז הקמתם. עוד הסתבר כי קירות הגבס והעץ שמהם חששו בתחילה, יצרו בידוד אפילו טוב יותר מהבניה הקונבנציונלית. ובצפת יש לזה משמעות גם כלכלית.

את הקמת השכונות בצפת הוביל באותה תקופה שר הבינוי והשיכון, דוד לוי, בגיבוי מלא של שרון ובעבודת צוות עם ראש עיריית צפת לשעבר, זאב פרל, שחתום על רוב הפרוייקטים המשמעותיים ביותר שידעה העיר.

פרט ל׳מנחם בגין׳, נבנו במקביל גם שכונות ׳מליבו׳ עם דירות גן וגג והדופלקסים ב׳נוף כנרת׳, בהיקף כולל של כ-600 יחידות דיור.

זו מהפיכה נדלנ״ית, בהובלת המדינה, כשהיא באמת רוצה להציג פתרונות ממשיים ולא ללכת סחור, ולשמר את מחירי הקרקעות הגבוהים. האפשרות שנוצרה בצפת, לבית או דירה, במיוחד לזוגות צעירים ובטח בפריפריה, היא מעבר למימוש החלום של כל זוג בישראל. היא יצרה מקפצה שהעניקה לכל אחד מהם מתנה כספית משמעותית, בעצם רכישת הנכס בפחות מחצי שוויו.

צפת מציגה גם את הפרדוקס הגדול של הרשויות ביחס לנדל״ן: כאשר ממש סמוך ל׳מנחם בגין׳, עתידה לקום שכונת ׳מצפה ימים׳, שם צעירים רבים מצפים בכיליון עיניים לתחילת בינוי במסגרת ׳מחיר למשתכן׳, שהתחיל לפני חמש שנים וכפי הנראה הכניסה לדירות המיוחלות תהיה אולי בעוד שנתיים.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

יש לכם מה לשתף או לספר לנו? מוזמנים: