מחוברים למה שקורא

התצוגה אפשרית דרך הנייד בלבד

ד״ר סיון שפיצר שוחט; משנה מציאות בגליל

רובכם הכרתם אותה כרעיית ראש העיר לשעבר, אילן שוחט. מעבר לתרומה הצנועה שהביאה איתה לתפקיד ההוא, היא עתידה לשנות את מציאות חולי הסוכרת, באמצעות מחקר וניהול מיזם בהשקעה של 75 מיליון דולר (גם צפת בין חמשת הערים שנבחרו להשתתף בו) והכל מתחיל מראייה חברתית-קהילתית, אשר מלווה אותה לכל אורך הדרך.

ד״ר שפיצר שוחט ופרופ׳ שחאדה . ״ספרת הסוכרת בגליל״

.

יואל בר-לב

את ד״ר סיוון שפיצר שוחט הכרתי כשהייתה אשת ראש עיריית צפת לשעבר, אילן שוחט. מהרגע הראשון אפשר לומר שזו הייתה חוויה. אי אפשר היה להתעלם מהיצירתיות, החזון, הראייה גלובלית ובעיקר הרצון העז לסייע, לפתח את העיר והקהילה.

כך עשתה כשנרתמה לסייע לעירייה בבנייה מחדש וחיזוק קשרי החוץ של צפת, באמצעות השליטה שלה בשפה האנגלית ולא פחות מכך ביכולת החכמה והאלגנטית שלה לרתום אנשים להצלחה קהילתית. נטיעת האמונה בכדאיות ההשקעה בתושבים, הביאו לא מעט תקציבים ופרויקטים לעיר. כך גם עשתה כשהתבקשה להיות צלע נוספת בתכנון אסטרטגי, או בשותפות קהילתית.

אבל זה החלק הקטן בעשייה המבורכת וביכולות האקדמיות של ד״ר שפיצר.

הדוקטורט, אותו כתבה על הקו בין צפת לאוניברסיטת שיקגו, במסגרת לימודיה באוניברסיטת חיפה, עסק במחקר על תוכנית ארגונית רחבה לצמצום פערים בבריאות. כשהיא מתמקדת בקופות החולים ובוחנת מהן הדרכים וההתערבויות שיש לבצע להשגת המטרה. כבר אז, בשלהי הדוקטורט, הבינו בכירים בשירותי הבריאות כי הם חפצים מאוד במסקנות הדוקטורט ובדרך יישום את ממצאיו.

באחד הראיונות של שוחט לפני מספר שנים, היא נשאלה איך הגיע לנושא המחקר וענתה: ״ המעבר למגורים בעיר צפת, לפריפריה הצפונית, חידד עבורי את הרצון לא רק לעסוק בחברה, אלא בפערים הנוצרים בחברה, במכניזמים הגורמים לכך ובהשלכותיהם. אנו שומעים שוב ושוב על הקוטביות הקיימת בחברה הישראלית. בעיני מערכות החינוך והבריאות משקפות באופן החד והגלוי ביותר את ההבניה החברתית של אי-השוויון״.

כיום, שפיצר מכהנת כסגנית מנהל מיזם ׳ספֵרת הסוכרת בגליל׳, של הפקולטה לרפואה ע״ש עזריאלי״, אשר מחבר בין מחקר לטיפול ומשלב בין אקדמיה לקהילה, במטרה להשפיע על אורח חיים בריא, מניעה וצמצום תחלואה הנגרמים ממחלת הסוכרת.

המיזם, בהשקעה של 75 מיליון דולר, יפעל במשך עשר שנים ויכלול בין היתר עבודה עם רשויות מהגליל שנבחרו לפרוייקט. אחת מהן היא צפת. ד״ר שפיצר-שוחט מנהלת את המיזם יחד עם דיקן הפקולטה לרפואה בגליל, פרופ׳ קרל סקורצקי ואחד מבכירי המומחים לסוכרת בישראל, פרופ׳ נעים שחאדה, שעומד בראש המועצה המדעית של המיזם.

השבוע, לאחר שנתיים של מחקר ותכנון, חנכו חברי ׳ספרת הסוכרת בגליל׳, יחד עם כ-50 רופאים ונציגים של ׳מכבי ו׳כללית׳ את הפעילות בעיר הראשונה שנבחרה, ׳נוף הגליל׳.

מעבר לעבודת המחקר ושינוי מציאות לחולי סוכרת, במיוחד לתושבי הגליל, אשר נמצאים בסיכון גבוה פי שלושה מהממוצע לחלות בסוכרת, ד״ר שפיצר שוחט ממשיכה להספיק להקדיש מזמנה לפעילויות חברתיות, שאיני מכיר את כולן, כמו לדוגמא של עמותת ״אחי בני ישראל״, ששיבחו את סיוון באחד הפוסטים, על הסיוע שלה לפעילות שלהם שעוסקת בסיוע למשפחות ונזקקים, עם דגש על חינוך בני נוער ל״דור חדש של אהבת חינם וחסד״.

צילום: פייסבוק ספרת הסוכרת בגליל

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

יש לכם מה לשתף או לספר לנו? מוזמנים: