מחוברים למה שקורא

התצוגה אפשרית דרך הנייד בלבד

האם שוקי אוחנה מפעיל את דף הפייסבוק בניגוד לחוק?

ראש עיריית צפת מערב לכאורה תעמולת בחירות בדף, שממומן על ידי עיריית צפת כנכס עירוני // מבקר המדינה: ״על ראשי הרשויות להקפיד כי חשבונותיהם ברשתות החברתיות, המנוהלים וממומנים על ידי הרשות יכללו מידע ועדכונים הנוגעים לתפקידם ולא ישמשו אותם למטרות תעמולה״ // בנוסף חל איסור למחוק תגובות או לסנן אוהדים שלא על פי תקנון מסודר // על פי החלטות קודמות של ועדת הבחירות: דף הפייסבוק הנוכחי לא יוכל לשמש את אוחנה בבחירות הקרובות לתעמולת בחירות

אחד מהסרטונים בפייסבוק. תנועת הידיים האופיינית של אוחנה.

ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, מפעיל דף פייסבוק עירני במיוחד, עם מספר לא מבוטל של פוסטים בשבוע ומעורבות גדולה מאוד מצד התושבים. בדף, שמופעל על ידי עובדי עיריית צפת ויועצים חיצוניים, מושקעים משאבים ותקציבים רבים, הכוללים צילומים, סרטונים, אולפני חדשות ועוד, רובם מתקציב העירייה.

השימוש בדף להעברת מידע לציבור, עדכונים וחדשות על הנעשה בעיר ובעירייה מותר על פי חוק ויתרה מכך, המדינה אף מעודדת את השימוש בכלים טכנולוגיים להפצת מסרים. מתוך כך, הפעלת הדף בתקציבי הרשות ובאמצעות עובדי העירייה, הופכת אותו לנכס עירוני וככזה, חל איסור על כל תעמולת בחירות במסגרת פרסומיו של ראש הרשות.
במקרה של אוחנה הדבר אינו כך.

פוליטי, ציבורי ופרטי

הדף, שנפתח ביולי 2018, שימש את אוחנה במסגרת קמפיין הבחירות לראשות ומועצת העיר. מאז שנבחר לראשות ועד היום, המשיך ראש העיר להפעיל את הדף במסגרת תפקידו, כשהוא אינו מפריד בין נושאים אישיים, ציבוריים ופוליטיים. כך לדוגמא, אוחנה פרסם בדף את קריאותיו לתושבי העיר להצביע לליכוד בבחירות האחרונות לכנסת, או לפרסם הודעות בהקשר לסניף הליכוד המקומי.

דו״ח מבקר המדינה בנושא הרשת החברתית ברשויות המקומיות שפורסם לפני כשנה, בחן מספר רשויות בארץ בהקשר לפעילות ברשת, בנושאים שונים, ביניהם: ההנגשה הנדרשת, ניהול תגובות וחסימת משתמשים, שימוש ראשי רשויות ברשתות ושימוש במשאבי הרשות לתעמולת בחירות.

״על ראשי הרשויות להקפיד כי חשבונותיהם ברשתות החברתיות, המנוהלים וממומנים על ידי הרשות, יכללו מידע ועדכונים הנוגעים לתפקידם ולא ישמשו אותם למטרות תעמולה – דבר הנחשב לשימוש אסור במשאבי הרשות. (בהתאם לסעיף 2א לחוק הבחירות).

איסור על תעמולת בחירות

בדצמבר 2019, במסגרת החלטת יו״ר ועדת הבחירות, חנן מלצר, בעניין ראש עיריית אשקלון, הבהיר השופט באופן ברור ותקדימי כי ״חשבון ברשת החברתית ששימש את ראש הרשות לצורכי תעמולה בתקופת הבחירות אינו יכול להיות ״מוסב״ בהמשך לחשבון של ראש הרשות המופעל באמצעי משאבי הרשות, הגם שלא מוסיפים לפרסם בו דברי תעמולה.״

הפסיקה של מלצר מקבלת חיזוק מהיוע״מ, במסגרת העתירה: ״מקרה שבו דף פרטי שנעשה בו שימוש לצורכי תעמולה בתקופת בחירות, ולאחר הבחירות 'מוסב' לעמוד של ראש הרשות, הממומן על ידי הרשות המקומית – נופל לגדר האסור".

גם יו״ר ועדת הבחירות של הכנסת ה-24, בבחירות האחרונות, השופט עוזי פוגלמן, פסק כי ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי לא יוכל לבצע תעמולת בחירות בדף הפייסבוק שלו, אותו הפעילה עיריית תל אביב.

מגיש העתיקה, עו״ד שחר בן-מאיר, ציין בנוסף כי הגדלת העוקבים של ראש הרשות, אף היא פעולה שנובעת מאופי הפרסומים בדף ורצון התושבים לעקוב אחרי ראש העיר והודעות הרשות. ולכן יש לראות בחשבון, בעוקביו ובאוהדיו נכסים של העירייה.

זמתוך הדף: פוסט תמיכה בליכוד. אישי ? עירוני ?.

.

השופט פוגלמן סיכם בדבריו ואמר, "מכל האמור עולה מסקנה ברורה. בהתאם לתכליות האיסור שבסעיף 2א, השימוש במשאבי העירייה מוביל לסיווג עמוד הפייסבוק ורשימת עוקביו ואוהדיו בתור נכס ציבורי לצורך חוק דרכי תעמולה. תוכן העמוד תומך בתוצאה זו. אין להשתמש בעמוד וברשימה בקשר עם תעמולת בחירות.״

איסור על מחיקת תגובות התושבים

גם בנושא מחיקת או חסימת משתמשים להגיב בדף, התייחס מבקר המדינה וציין כי על הרשות לפרסם תקנון בדבר אופן הטיפול בתגובות הציבור , שיעלה בקנה אחד עם חופש הביטוי ושמירה על שיח נאות ומכבד. ״רשות המוחקת תגובה או חוסמת משתמש מלהגיב, מבצעת מעשה של צנזורה או השתקה הפוגע בחופש הביטוי״. יתרה מכך על הרשות לשמור את התיעוד לסיבה שבגינה משתמש נחסם או נמחק.

במסגרת עתירה מנהלית שהוגשה בשנת 2017 נגד ראש עיריית חדרה ועיריית חדרה, על כי חסמו משתמשים בדף הפייסבוק שלהם, הגיעו הצדדים לפשרה שקיבלה תוקף של פסק דין, לפיה התחייבו ראש הרשות והעירייה, בין היתר, לפעול על פי הכללים שקבע מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור ולשחרר את המשתמשים החסומים כנד התחייבות שלהם לשמור על כללי התקנון.

בהתאם לפסיקות הקודמות, נראה כי דף הפייסבוק של ראש עיריית צפת פועל לכאורה בניגוד לחוק ומערב בין האישי לציבורי, תוך שהוא משתמש במשאבי הרשות לצורכי תעמולת בחירות.

אם לא די בכך, בהגדרת הדף של שוקי אוחנה נבחרה קטגוריית: ״פוליטיקאי״.

אוחנה יצטרך לשקול איך להפעיל את הדף כדי שלא לעבור על החוק, תוך הבנה שהודעות ופרסומים פוליטיים, במיוחד בבחירות הקרובות, אינם יכולים להיות מתוך נכסי העייריה ותקציבה. בין אם כהוצאה כספית או הפעלת עובדי הרשות לצורך כך.

**

חלק ב׳: פעילות ברשת החברתית של ראשי רשויות בגליל.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

יש לכם מה לשתף או לספר לנו? מוזמנים: