מחוברים למה שקורא

התצוגה אפשרית דרך הנייד בלבד

כמה משקיעים בחינוך של הילדים שלכם? ראש פינה במקום הראשון בארץ וצפת במקום לפני אחרון

ראש פינה עם השקעה של 15,200 שקל לתלמיד, הגבוהה ביותר מבין המועצות המקומיות // צפת עם 1,800 שקל, בתחתית הטבלה בין ערי הפריפריה // תחקיר מיוחד חושף את הנתונים שהרשויות לא מפרסמות

המועצה שמשקיעה יותר כסף לתלמיד מכל מועצה אחרת בארץ, היא ראש פינה עם 15,200 שקל לתלמיד, פי 35 מהמועצה האחרונה בטבלה, שמשקיעה 450 שקל. לעומתה צפת נמצאת במקום לפני אחרון בין ערי הפריפריה, עם הוצאה של 1,800 ש״ח בלבד לתלמיד.

את נתוני ההשקעה של הרשויות המקומיות בחינוך, לא ניתן לקבל מאתר משרד החינוך, אשר מפרסם רק את התקציבים שהוא מעביר לרשויות, כך שכדי לדעת מה התקציב שמעבירה הרשות לתלמידים, יש לנבור בספרי התקציב ולא תמיד תתקבל התמונה הנכונה, כי הרשויות יכולות לסדר את המספרים איך שנוח להן.

תחקיר מיוחד של המרכז לתקשורת ודמוקרטיה ׳שומרים׳ ואתר ׳כלכליסט׳ , חשף את הנתונים שפורסמו לפני כשנתיים ומסביר את הפערים גדולים, למרות החלטת המדינה לנסות ולייצר שוויון הזדמנויות, באמצעות התקציבים שהיא עצמה מעבירה.

מהתחקיר עולה כי בין הערים הגדולות בארץ בהשקעה הממוצעת בחינוך, תל אביב מובילה עם 8,655 ש״ח לשנה לכל תלמיד, כמעט פי 3 מעיריית ירושלים, עם 3,000 שקלים בלבד. הרשות המקומית שמוציאה את הסכום הגבוה ביותר לכל תלמיד היא המועצה האזורית תמר, אשר משקיעה 54 אלף שקלים לכל תלמיד. לעומתה מועצה אזורית מבואות חרמון, שגם ממוקמת בראש הטבלה עם השקעה של 18,400 ש״ח לתלמיד. שליש מתמר.

מועצה מקומית תמר היא בין הרשויות עם היכולות הכלכליות הגבוהות ביותר בארץ והסכום שהיא מעבירה לכל תלמיד ( מסך תקציב החנוך לכל ילד54%), גבוה אף מזה שהיא מקבלת ממשרד החינוך (46%).

לשם השוואה, הממוצע הארצי של הרשויות בהשקעה בתלמידים עומד על 14% בלבד מההוצאה הציבורית לתלמיד.

אין ספק כי בערים כמו צפת, אשר נמצאות במעמד סוציואקונומי נמוך (2), הכנסות העירייה אינן מאפשרות הגדלת תקציבים לחינוך, בשל העובדה שאחוז גדול אינו משלם ארנונה מלאה ומיעוט יחסי של שטחי מסחר ומשרדים, מכבידים על הרשויות להעביר תקציבים. לעומתה המועצה המקומית ראש פינה, עם ניהול הכנסות נכון, מאפשרת הקצאת משאבים גדולים מאו מתקציבה עבור החינוך.

נציין כי בישובים בהם תלמידים מתגוררים מחוץ לישוב, חלק מהתקציבים מועברים גם להיסעים. אך, מבדיקה שערכו במסגרת המחקר, ההסעות אינן הגורם המשפיע על הקצאת ההשקעה לכל תלמיד, שכן גם ישובים שאין להם צורך בהיסעים לא משתוות לאחרות במדד ההשקעה וכך גם במקרה של השוואה בין ישובים שיש להם צורך בהיסעים.

  • יתכנו שינויים בנתונים בין תקופת הפרסום לתקופה הנוכחית, אם כי בהערכה זהירה הם לא יהיו משמעותיים.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

יש לכם מה לשתף או לספר לנו? מוזמנים: