מחוברים למה שקורא

התצוגה אפשרית דרך הנייד בלבד

״צפת צריכה ראש עיר חרדי כדי להתעורר מתרדמת הנדל״ן״

עם מצוקת הדיור הארצית של הציבור החרדי, צפת נראית כפתרון קסם // עיר הקודש ששינתה את הדמגורפיה שלה בעשורים האחרונים ויותר ממחצית תושביה חרדים, נמצאת על שטח של 30,000 דונם עם 9,000 בתי אב בלבד, לעומת מודיעין עלית עם 13,000 בתי אב על שטח של 5,000 דונם בלבד, או 200,000 תושבים על שטח של 7,500 דונם בבני ברק // יואל בר לב על המאמר של עו״ד נתן רוזנבלט, שסבור כי רק ראש עיר חרדי בתמיכה גדולה של כל שרי הממשלה החדשים, יעשה את השינוי המיוחל.

מצפה ימים בצפת. שנים שזוכי מחיר למשתכן מחכים לדירות.

יואל בר לב

.

שלושת העשורים האחרונים שינו את הדמוגרפיה בצפת, עם התרחבות הקהילה החרדית שהפכה לגדולה בעיר, הן בכמות התושבים והן ברמת ההשפעה שלה על צביון, פיתוח והתרחבות עיר הקודש.

במאמר שפרסם עו״ד נתן רוזנבלט, מי שאחראי בין היתר על קידום מיזמי דיור רבים במגזר החרדי, עולה השאלה מדוע בעיר כמו צפת, לה עתודות קרקע אדירות, התקדמות הבניה נמצאת בתרדמת עמוקה, לעומת שאר הערים בארץ.

רוזנבלט הגיע למסקנה שצפת צריכה ראש עיר חרדי, כדי שדברים יזוזו, הן ברמה המקומית והן ברמה הארצית. הוא טוען כי העיר שמשותקת מבחינת בניה (והדוגמא הטובה ביותר לכך היא זוכי מחיר למשתכן, שממתינים שנים להתחלת בניה), תזכה בבחירות הקרובות, להערכתו, לראש עיר חרדי ואז הדברים יראו אחרת לגמרי. מהלך כזה מחייב, לדבריו, שיתוף פעולה של כל המערכת הפוליטית החרדית, המקומית ובטח השרים והיועצים החדשים, שנכנסו לתפקידים בממשלה ומבינים את המצוקה הגדולה ביותר של הציבור החרדי: הדיור.

השינוי הדמגורפי של צפת מחייב את העיר לפתרונות דיור גם לציבור החרדי, לא פחות מאשר לציבור הדתי-לאומי או הכללי שנשאר לגור בה. אך עו״ד רוזנבלט רואה את הדברים ממצוקת הדיור הארצית של הציבור החרדי ואף מגבה את זה בנתונים, שיכולים להפתיע גם אתכם: לצפת שטח של 30,000 דונם, אך רק 8,000 דונם מהם מיושבים בכ-9,000 משפחות. (לשם השוואה: למודיעין עלית עם 13,000  בתי אב שטח של כ-5,000 דונם ובני ברק עם 200,000 תושבים שטח של 7,500 דונם). ״אין שום סיבה שיגורו בצפת פחות מאשר בית שמש. עוד 20,000 משפחות יכולות לגור ברווחה בעיר מכל החוגים: חרדים, חילוניים ודתיים. יש מספיק מקום לכולם״, הוסיף.

למרות התוכניות של המדינה עוד בשנת 2014 להגדיל את העיר ל-60,000 תושבים, בפועל לא קורה כלום, טוען עורך הדין ומציין כי תכניות ודיבורים יש למכביר, אבל בשטח לא קורה כלום. כדוגמאות אפשר לראות את שכונת מצפה הימים עם רחובות שלמים שכבר מוכנים, כולל פיתוח עבור כל בניין, או מתחם 8, עם אלף דירות מתוכננות, או שטח נוסף של משפחת רייך עם אלפיים יחידות וכך הלאה.

נקודה נוספת למחשבה היא המשימה הלאומית לייהוד הגליל, שעומדת על הפרק. תנסו לתאר מה קורה אם עוד אלפי דירות ישווקו בצפת. איך התמונה של הגליל משתנה כהרף עין.

אין ספק כי צפת שינתה פניה ורק ראייה רחבה של מנהיגים יכולה להוביל אותה למקום הנכון. אני לא ממש יודע אם בשלב הזה ראייה של מנהיגים מקומיים יכולה להספיק כדי להבין את התמונה הגדולה, אני גם לא יודע אם ראש העיר הנוכחי, שוקי אוחנה היה רוצה לבנות על יעד ממשלתי של הרחבת השכונות החרדיות בצפת ברמה כזו, אבל יתכן שמנהיגי הציבור החרדי יראו בקריאה הזו של מנדבלט מפלט משמעותי עבור המצוקה האמתית הקיימת של הדיור ובטח של הציבור החרדי, שנציגיה הבכירים יושבים כעת במשרדים המשמעותיים ביותר לקידום מהלך שכזה, ביניהם שרי השיכון, הפנים, האוצר, נגב גליל ועוד.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

יש לכם מה לשתף או לספר לנו? מוזמנים: