מחוברים למה שקורא

התצוגה אפשרית דרך הנייד בלבד

שיעור בכלכלה: ״השוק של שוקי״

אוחנה הבטיח, בנה וחנך את הקירוי החדש בשוק // מעבר לרווחת התושבים שייהנו מסיבוב קניות בלי מטריות, שווה להביט להיסטוריה כדי להבין את הפרופורציה // עיריית צפת בנתה קירוי לבעלי דוכנים שמשלמים פרוטות לעומת מיליוני השקלים שהם מכניסים ורובו לא נשאר בעיר // תשאלו בעלי עסקים בצפת, אם הם היו מוכנים להחליף פדיון שבועי שלהם, ביום אחד של סוחר בשוק? //

.
מאת: יואל בר-לב
.

אין ספק, לשוק העירוני, עם הקירוי החדש, יקראו ״השוק שול שוקי״. כשאחרים לפניו הבטיחו, הוא גם קיים, בנה וחנך. יש שיגידו שמדובר בסך הכל בפרגולה גדולה ולא בשינוי דמגורפי לעיר, אבל אוחנה נוגע בדיוק במקומות שהיו כל כך חסרים בעיר, שהכמיהה של התושבים לאלמנטים בסיסיים, הופכת כל אבן לזהב. ובצדק.

עם כל ההנאה של התושבים מהקירוי החדש, בטח בימות הגשם, צריך להסתכל על הדברים בפרופורציה. ולשם כך, כדאי להציץ רגע בהיסטוריה:

במאה ה-16, (שזה רק לפני 400 שנה), שצפת היתה בשיא פריחתה, היו בה שווקים תוססים, עם בתי קפה, חנויות שפתוחות עד הלילה, תעשיית בגדים עניפה ועם סחורות שהיו מבוקשות מסביב לים התיכון. וכמובן שהיה גם שוק של תוצרת חקלאית; גבינות, שמנים, בשמים, קטניות ופירות. ואם חשקה נפשכם לנצנץ קצת, אז יכולתם לקפוץ לשוק ״הצאגה״ של סוחרי כסף וזהב.
זה בעצם היה מרכז מסחרי אחד גדול, שאפילו היו לו שומרים, שנקראו בארמית ״נטורי דשוקא״ – שומרי השוק.

אני לא בטוח שהיתה להם פרגולה עם עשרות טון ברזל, אבל מפעלים עם תוצרת מקומית שמייצאים לחו״ל, אווירה ססגונית ומלאת חיים, יצרו את המרקם העיקרי לכלכלה פורחת, תעסוקה ואפילו מספיק מקום ללמוד תורה ולהפיץ את משנתה לכל תפוצות העולם.

ושלא תטעו. להבדיל מהשווקים שהיו כאן פעם ועבדו בעיקר על כלכלה פנימית – השוק העירוני כיום, שמשרת נפלא את תושבי צפת והאזור, מזרים החוצה מהעיר מיליוני שקלים של תושבים, לבעלי הדוכנים, שמרביתם אינם תושבי העיר.

אז מעבר לרווחת התושבים שייהנו מגגון בימים גשומים, בכלכלה פשוטה: אוחנה בנה קירוי לבעלי דוכנים, שמשלמים דמי שכירות נמוכים, ללא ארנונה, אגרת שילוט, או מלחמת חניה. עם פדיונות חודשיים, שבעלי העסקים בצפת היו חולמים עליהם.

אני לא חושב שיש מישהו אחד שמתנגד שאוחנה ימשיך לבנות בצפת, עם ברזל, אבן, פרחים או ככרות. חזות העיר ופיתוח סביבתי, תמיד היוו את משאת נפשם של התושבים, שרוצים לרוות נחת מהשכונה בה הם חיים. כך זה היה לאורך שנים. אך יש הבדל עצום בין הצורך של התושבים למתקנים ראויים לבין הצורך שלהם לראות את צפת יוצאת מהכלכלה העגומה בה היא נמצאת שנים רבות.
כי לכל דבר יש פרופורציה ובעיקר בכלכלה פשוטה. כזו של שוק.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

יש לכם מה לשתף או לספר לנו? מוזמנים: